Les 6 | Muzikale lagen

rainbow-cake

In de praktijk merkte ik heel vaak dat leerlingen het lastig vinden ergens een liedje in te horen, wanneer ze deze in de vorm van akkoorden speelden tijdens de muziekles. Daarom wilde ik wat aandacht besteden aan Muzikale lagen. Muziek bestaat meestal namelijk niet alleen uit een akkoord partij. Maar daar zit vaak een baspartij als laag onder, een ritmische partij bij, een zangpartij op en vaak nog meerdere geluiden als extra lagen.

Het doel is dus om de leerlingen een beter inzicht te geven in hoe muziek in elkaar zit. De leerlingen hebben in deze les veel eigenaarschap en verantwoordelijkheidsgevoel.

Inhoud

De eerder opgedane theoretische kennis wordt herhaald in de vorm van luistervragen. Hiermee wordt ook het gehoor geprikkeld. In de eerste fragmenten wordt er gevraagd welke maatsoort de leerlingen horen (drie vierde of vier vierde). Bij de volgende fragmenten is het de vraag welk van de twee instrumenten ze wel of niet horen. Daarna wordt er gevraagd hoeveel muzikale lagen ze horen, de docent laat eerst zien hoe je dit kunt aanpakken. In de luisterfragmenten komt onder andere klassiek, pop en folk voor.

De opdracht wordt uitgelegd; de leerlingen krijgen 30 minuten de tijd om in een groepje van 3 tot 4 personen muziek te bedenken. Dit moet ongeveer 30 seconden duren en bestaan uit minstens 4 muzikale lagen. (akkoorden, zang, ritme, geluidseffecten, klappen, body percussie etc.) Ook dienen de leerlingen dit op hun manier te noteren, zodat ze dit in de volgende les nog weten. Differentiatie is mogelijk doordat de leerlingen zelf bepalen welk instrument ze bespelen, of ze überhaupt een instrument bespelen en wat ze daar vervolgens mee doen.

De volgende les krijgen de leerlingen 20 minuten de tijd om hun stukje te repeteren. Vervolgens presenteren de leerlingen het aan elkaar. De leerlingen vertellen hoe ze het vonden en er worden tips en vooral tops uitgewisseld.

In de laatste les worden de stukjes opgenomen. Op deze manier zien de leerlingen hun muzikale lagen ook letterlijk als laag/spoor in het opnameprogramma. En natuurlijk is het erg leuk zo’n zelf geschreven stukje muziek aan je vrienden, ouders en familie te kunnen laten horen!

Zie hier de PowerPoint ter ondersteuning van de les: Muzikale lagen les

Criteria

  • Het stuk duurt ongeveer 30 seconden (2 punten)
  • Het stuk bestaat uit minstens 4 muzikale lagen (4 punten)
  • Er zijn minstens 3 verschillende lagen. (2 punten)
  • De leerlingen zijn in staat op hun eigen muziek en muziek van klasgenoten te reflecteren. (2 punten)

Elk groepje krijgt een punt. Wanneer een groepje aan alle beoordelingscriteria voldoet levert dit een 10 op!

In de praktijk

Helaas heb ik deze les niet op mijn  stageschool kunnen uitproberen. Wel heb ik deze les kunnen testen in mijn eigen klas. Deze werd goed ontvangen. Ik heb hierop positieve en opbouwende feedback gekregen.

Ik zou deze les geven aan een havo/vwo 3 klas. Deze les duurt 3 losse lessen.

 

Plaats een reactie